میکروفون و انواع ان

نقش میکروفونها برای صدابردار موسیقی همانند نقش رنگها برای نقاش است. هرچه رنگ و فام بیشتری در دسترس نقاش باشد، امکانات بیشتری برای رنگ آمیزی بوم خواهد داشت. دسترسی یک صدابردار موسیقی به مدلهای متنوع میکروفونها باعث تنوع تونهای صوتی شده و در نتیجه، امکانات بیشتری را برای طراحی و رنگ آمیزی طراحی یک نقش صوتی فراهم می کند.
هنگام انتخاب یک میکروفون، باید ویژگی های رنگ و فام خاص آن را در نظر گرفت. این مشخصات در سه مقوله اصلی بحث می شوند: نوع مبدل، مشخصه جهتی و پاسخ صوتی.

انواع مبدل ها

میکروفون مبدلی است که انرژی آکوستیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. در واقع قطعه ای که کار تبدیل را انجام می دهد، در قسمت سر میکروفون قرار دارد و المان (کپسول) نامیده می شود. نام هر میکروفون از المانی که در آن بکار رفته، اقتباس می گردد. پنج نوع المان وجود دارد. سه نوع از آنها که کاربرد حرفه ای دارند،  عبارتند از: ۱)سیم پیچ متحرک، ۲) نواری (روبانی)، ۳) خازنی (ظرفیتی) که در مورد جزئیات آنها بحث خواهیم کرد؛ دو نوع دیگر که توسط غیر حرفه ای ها مورد استفاده قرار می گیرند عبارتنداز :۴) سرامیکی و ۵) کریستالی یا بلوری. تفاوت بین یک میکروفون حرفه ای و غیر حرفه ای در کیفیت صدایی است که تولید می کنند.
بعد از اینکه یک میکروفون، انرژی آکوستیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند، انرژی الکتریکی به صورت یک ولتاژ در مدار جریان می یابد. به خاطر می آورید که، مقاومتی که جریان ولتاژ در مدار با آن مواجه می شود، امپدانس نامیده می شود. مقاومت کم یعنی امپدانس پایین تر. میکروفون هایی که در ضبط حرفه ای بکار می روند معمولاَ، امپدانس کمی در حدود ۱۵۰-۶۰۰ اهم دارند.
میکروفونهای با امپدانس کم، نسبت به میکروفونهای با امپدانس زیاد دو مزیت دارند:
۱) به هام و نویز الکتریکی مثل استاتیک موتورها و لامپ های فلورسنت، حساسیت بسیار کمی دارند؛ و ۲) می توان به آنها کابلهای بسیار بلندی وصل کرد بدون اینکه نویز افزایش یابد. به همین دلایل، حرفه ای ها از میکروفونها و تحجهیزات با امپدانس پایین استفاده می کنند.

انواع میکروفونهای با امپدانس پایین

سه نوع میکروفون امپدانس پایین، کاربرد حرفه ای دارند: سیم پیچ متحرک، روبانی و خازنی.

میکروفونهای سیم پیچ متحرک
در یک میکروفون سیم پیچ متحرک یا دینامیکی، المان مبدل، از یک سیم که در یک میدان مغناطیسی قرار گرفته و یک دیافراگم از جنس مایلار که به سیم پیچ متصل است، تشکیل شده است. هنگامی که، امواج صوتی دیافراگم را حرکت می دهند، دیافراگم نیز سیم پیچ را به حرکت در می آورد. با حرکت سیم پیچ در میدان مغناطیسی، در داخل سیم پیچ ولتاژ القاء می شود؛ این ولتاژ، انرژی الکتریکی متناظر انرژی آکوستیکی  است که در ابتدا باعث ارتعاش دیافراگم شده است.

میکروفون های نواری
در میکروفون های نواری، یک نوار فلزی نازک و چین خورده که در یک میدان مغناطیسی قوی معلّق است، جایگزین دیافراگم و سیم پیچ متحرک می شود. با ارتعاش نوار در اثر فشار امواج صوتی، ولتاژ در آن القاء می شود.
میکروفون خازنی
نحوه عملکرد میکروفونهای خازنی با دو نوع نواری و سیم پیچ متحرک متفاوت است. این میکروفونها برای تبدیل آکوستیکی به الکتریکی به جای استفاده از تغییرات مغناطیسی (الکترو مغناطیسی)، از تغییرات ولتاژ (الکترواستاتیکی) استفاده می کنند. خازن، متشکل از دو صفحه موازی  است که با فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند. صفحه جلویی، یک دیافراگم نازک پلاستیکی و کشسان با پوشش فلزی، و تنها قسمت متحرک سر میکروفون است و صفحه عقبی ثابت می باشد.
پایین صفحات یا الکترودها با هم، یک خازن تشکیل می دهند (قطعه ای که قادر به نگهداری بار الکتریکی است). هنگامی که انرژی صوتی دیافراگم را (نسبت به صفحه ثابت پشتی) به عقب و جلو حرکت می دهد، تغییر ظرفیت خازن باعث تغییر ولتاژ و تولید سیگنال می شود. با این همه، خروجی سیگنال امپدانس بسیار زیادی دارد و برای استفاده از آن نیاز به یک پیش تقویت کننده است که در نزدیکی کپسول میکروفون نصب می شود.
از آنجا که، خازن به ولتاژ پلاریزه کننده نیاز دارد و پیش تقویت کننده هم برای کار کردن به ولتاژ تغذیه نیاز دارد، میکروفونهای خازنی باید منبع تغذیه جداگانه داشته باشند.
میکروفونهای خازنی استوانه ای شکل قدیمی، دارای یک منبع تغذیه خارجی و حجیم، برای خازنها و پیش تقویت کننده بودند. امروزه، میکروفونهای خازنی یا به وسیله ی باطریهایی که در داخل خود آنها جاگذاری شده است، تغذیه می گردند یا به وسیله ی یک منبع تغذیه فانتوم (که کاملاَ نیاز به باطریها را برطرف می کند). منابع تغذیه فانتوم یا در میزهای صدا، در مدارات ورودی میکروفونهای استودیویی نصب می شوند، و یا پرتابل هستند که بدین طریق ولتاژ مورد نظر میکروفون را به محض اتصال تأمین می کنند. بعضی از میکروفون های خازنی، دارای یک دیافراگم الکترت هستند. الکترت (لایه پلاستیکی با پلیمر) ماده ای است که می تواند بار الکتریکی را به طور دائمی در خود حفظ کند در نتیجه، دیگر نیاز به ولتاژ پلاریزه کننده خارجی نیست. از طرف دیگر، چون یک باطری کوچک برای تغذیه پیش تقویت کننده کافی است، میکروفون های الکترت می توانند در مدلهای جمع و جورتر و کوچکتری تولید شوند.
مشخصه های عمومی عملکرد میکروفونها (مبدل ها)
هر میکروفونی کیفیت صوتی منحصر به فرد خودش را دارد. این درست نیست که بگوییم میکروفونی بهتر از دیگری است، اما یک میکروفون ممکن است برای کاربردی خاص، مناسب تر از میکروفون دیگر باشد.
میکروفونهای سیم پیچ متحرک، برای استفاده از ترازهای بالای فشار صوتی مناسب تر هستند. آنها بسیار محکم بوده و از خود نویز کمی تولید می کنند. به رطوبت و تغییرات زیاد دما حساسیت کمتری دارند. معمولاَ ارزان قیمت تر از انواع دیگر میکروفونهای حرفه ای هستند و با تنوع زیاد و مدلهای مختلف عرضه می گردند.
عموماَ، (به جز در موارد استثنایی) پاسخ بسامد میکروفونهای سیم پیچ متحرک یکنواخت است، تمایلی به رنگ آمیزی صدا ندارند، به صداهای زود گذر که با خیز تند و سریع شروع شده و سریعاَ از بین می روند، مثل شکسته شدن شیشه یا ضربه طبل، کندتر پاسخ می دهند.
هرچه جرم و حجم قسمتهای داخلی یک میکروفون که باید به وسیله فشار صدا به حرکت درآیند بیشتر باشد، دقت آن کمتر می شود، مخصوصاَ، در مورد صداهای زودگذر. جرم المان یک میکروفون سیم پیچ متحرک، به طور چشمگیری بیشتر از جرم المان یک میکروفون خازنی است. در میان سه نوع میکروفون حرفه ای المان میکروفون خازنی دارای کمترین جرم می باشد.
این ویژگی سبب شده است که میکروفون خازنی بهترین انتخاب برای ضبط صداهای زودگذر باشد. میکروفون نواری، جرم نسبتاَ کمتری دارد، پاسخ آن به صداهای زودگذر بین میکروفون های سیم پیچ متحرک و خازنی است.

امروزه از میکروفون های نواری به طور گسترده استفاده نمی شود، مگر در ضبط موسیقی، کنسرتهای زنده و ضبط گفتگو. این میکروفونها از اکثر میکروفونهای سیم پیچ متحرک، گران تر هستند و با اینکه مدلهای جدیدتر آن مقاوم تر هستند، باید با دقت و احتیاط زیادی بکار گرفته شوند. مخصوصاَ، وقتی در معرض ترازهای بالای فشار صوتی قرار می گیرند، باید بسیار مراقب بود.
در مدلهای قدیمی تر میکروفونهای نواری، پاسخ بسامد بالا در حدی متوسط (نه خوب و نه بد) است، که این می تواند یک مزیت محسوب شود زیرا به صدا گرمی و کیفیت مطلوبی می دهد. میکروفونهای نواری طولی، پاسخ بسامد بالای گسترده تری دارند. میکروفونهای روبانی-چاپی نیز پاسخ بسامد بالای خوبی دارند، اما، در بسامدهای پایین کمی محدود می شود. معمولاَ، میکروفونهای نواری نویز کمی از خود تولید می کنند ولی دارای پایین ترین سطح خروجی در بین سه نوع میکروفون اصلی هستند. معنای آن اینست که اگر میکروفون از منبع صدا خیلی دور باشد یا کابل خیلی بلند باشد، نسبت سیگنال به نویز بسیار کم خواهد شد.
میکروفونهای خازنی، تجهیزاتی با کارایی بسیار بالا هستند. آنها صدا را با جزئیات کامل و بطور واضح پخش می کنند و هرگاه که لازم باشد صداهایی غنی از هماهنگها و فراهنگها ضبط می شود، از میان میکروفونهای حرفه ای این میکروفونها انتخاب می شوند. میکروفونهای خازنی دارای حساسیت بالایی هستند و این ویژگی موجب شده است که در میکروفون گذاری با فاصله زیاد نسبت به سایر میکروفونها برتر باشند. آنها همچنین، دارای بیشترین سطح خروجی، و در نتیجه سیگنال به نویز بالایی می باشند. این امتیازها در قیمت میکروفونها تأثیر گذار است به طوریکه، میکروفونهای خازنی معمولاَ گران قیمت ترین نوع میکروفون ها هستند.

میکروفون بی سیم

میکروفون های بی سیم هم چندین نمونه مختلف دارند که در دونوع باند فرکانسی VHF&UHF تولید و به بازار عرضه میشوند و در انواع میکروفون های بی سیم یقه ای ، میکروفون های بی سیم دستی ، میکروفون های بی سیم هدورن،میکروفون های کنفرانسی ، میکروفون های تریبونی و ….. هستند


https://www.akg.com/Microphones            https://en.wikipedia.org/wiki/Microphone                         https://persian-sound.1st.ir/productgroups/42adbe06-8dcd-456d-8468-1392968d2ec2/%d9%85%db%8c%da%a9%d8%b1%d9%88%d9%81%d9%88%d9%86


میکروفون بی سیم،میکروفون با سیم،میکروفون کنفرانس،میکروفون تریبونی،میکروفون یقه ایفمیکروفون دستی،میکروفون ای کی جی،میکروفون AKG،میکروفون گردن غازی،میکروفون سخنرانی،میکروفون خوانندگی،میکروفون یو اس بی

Shopping cart
فیسبوک Email اینستاگرام واتساپ واتساپ